Erivajadustega laste toetamine

Erivajadustega lapse arengu toetamise põhimõtted ja korraldus

Erivajadusega laps on laps, kelle võimetest, terviseseisundist, keelelisest ja kultuurilisest taustast ning isiksuseomadustest tingitud arenguvajaduste toetamiseks on vaja teha muudatusi või kohandusi lapse kasvukeskkonnas või rühma tegevuskavas. Lasteaed toetab erineva keelelise ja kultuurilise taustaga peret lapsele oma keele ja kultuuri tutvustamisel ning eesti keele ja kultuuri väärtustamisel. Erivajadusega lapse, sealhulgas andeka lapse, arengu toetamine lasteaias on meeskonnatöö, mille toimimise eest vastutab lasteasutuse direktor. Töö eesmärk on lapse arengu igakülgne toetamine. Lasteaias on avatud 2 tõhustatud toega rühma, kus käivad erivajadustega lapsed. Vajadusel avatakse lasteaias väiksem rühm.

Töö erivajadustega lastega lähtub:

  • Koolieelse lasteasutuse tervisekaitse-, tervise edendamise, päevakava koostamise ja toitlustamise nõuetest.
  • Koolieelse lasteasutuse riiklikust õppekavast.
  • Narva lasteaia Käoke õppekavast.

Erivajaduste märkamine

  • Õppeaasta alguses selgitab õpetaja välja oma rühmas erivajadustega laste olemasolu laste arengut ja käitumist jälgides.
  • Logopeed kontrollib uue õppeaasta alguses kõikide 3-7 aastaste laste kõnet, määratleb kõnepuude. Logopeed informeerib lapsevanemaid,  rühmaõpetajaid ja teeb sissekande EHISesse (EHISes luuakse logopeediline rühm).
  • Logopeedilist abi saavatele lastele koostab logopeed kõne arendusplaani.

Erivajadustega laste arengu toetamise korraldus ja tugiteenuste rakendamine

Erivajadustega lapsega tehtav töö lähtub konkreetse lapse erivajadustest ja arengutasemest. Sellest lähtuvalt viiakse läbi rühma projekti alusel kohandatud tegevused (lihtsustatud või keerulisemad ülesanded) või individuaalsed tegevused. Vajaduse korral koostatakse indviduaalne arenduskava (IAK). Individuaalse arenduskava koostamine on meeskonnatöö, millest võtavad osa rühmaõpetajad ja lapsevanemad. Vajaduse korral kaasatakse abiõpetajad, lasteaia logopeed, eripedagoog, muusikaõpetaja, liikumisõpetaja, terviseedenduse töötaja. Direktori käskkirjaga määratakse lasteaia TUKO – laste tugiteenuste koordinaator. Logopeedilist abi vajavate lastega viib lasteaia logopeed läbi  kõneravi tunde. Laste erivajaduste väljaselgitamine toimub arengu hindamise tulemuste alusel. Laste andmed, kellele osutatakse üld-, tõhustatud või eritugi kantakse EHISesse.

Tõhustatud toega rühmad

Tõhustatud toega rühm on mõeldud lastele, kellel esineb häälduspuue, süsteemne kõnepuue kõne  ja/või segatüüpi spetsiifiline arenguhäire. Rühmas on kuni 12 last. Laps võetakse vastu väiksema rühma nõustamiskomisjoni otsuse ja lapsevanema avalduse alusel.  Lisaks õpetajatele töötavad rühmas logopeed ja eripedagoog, kes õpetavad lapsi väiksemas alarühmas või individuaalselt. Igal lapsel on individuaalne arenduskava.