Keskkonnaülevaatuse analüüs

2024/2025. õa

Keskkonnaülevaatuse analüüsi kokkuvõte

Ressursside tarbimine

2022.aasta 2023.aasta 2024.aasta Märkused
Elekter 1844,48 kw 1505,47 kw 2008,33 kw Vaatamata sellele, et vanad valgustid asendati LED-valgustitega ning esimese ja teise korruse koridoridesse paigaldati automaatvalgustus, on elektritarbimine märgatavalt tõusnud. Plaanis on analüüsida tarbimise kasvu põhjuseid ning rakendada vajalikke meetmeid olukorra parandamiseks.
Vesi 1647,28 m³ 1962,51 m³ 2038,7 m³ Veetarbimine on kasvanud, kuna rühmade arv ja laste arv on lasteaias suurenenud (2022.a – 180 last, 2024.a – 210 last). Samuti oli 2024. aasta suvi väga kuum ning kasutasime taimede kastmiseks kraanivett. Sellel suvel paigaldasime õuealale vihmaveetünni, et koguda vihmavett. Edaspidi kasutame taimede kastmiseks just vihmavett.
Küte 539,51 mg/b 485,5 mg/b 476,57 mg/b Soojuskadu on vähenenud, kuna  vahetati radiaatorid rühmades ja kabinetides.
Jäätmed viime ära 3 korda nädalas viime ära 1 kord nädalas  

viime ära 2 korda nädalas (bio)

viime ära 2 korda kuus (paber, papp, pakend)

Sorteerime biojäätmeid eraldi konteinerisse. Hakkasime kompostima, 2024.a sügisel oli rajatud komposter.

Keskkonnaülevaatuse analüüsi kokkuvõte

2024/2025. õppeaasta kevadel oli korraldatud keskkonnaülevaatuse analüüs. Olid koostatud temaatilised küsitlused huvigruppide jaoks: töötajad, lapsed, lapsevanemad.

Küsitluste lingid:

Ankeet lastele:

keskkonnaülevaatus_lapsed

Ankeet töötajatele:

https://docs.google.com/forms/d/1Ig6oRC_rdGKS0gh5KqkZrTHC59H_aBzSTOp4X8qqbR0/edit

Ankeet lapsevanematele: 

https://docs.google.com/forms/d/1fLkTfmKipkKiDLFfGfTTrBrcMh48lGO4HZyCgBUiUqE/edit

Küsitluses võtsid osa töötajatest 21 inimest, lapsevanematest – 30 inimest ning lastest – 40 last (2 rühma. 6 -7.a. lapsed)

  2022/2023 2023/2024 2024/2025
Info, teavitamine ja kaasamine 97,1% küsitluses osalenud töötajatest (34 in.) on teadlikud sellest, et lasteaed osaleb programmis. Juba teine aasta tegutseb töörühm „Roheline Kool“, kuhu kuuluvad nii pedagoogiline kui ka tehniline personal. Lasteaia koduleheküljel on info programmi kohta, samas on olemas ka stend, kus on peegeldatud kogu Rohelise Kooli tegevus. 78,4% vastanutest lapsevanematest on teadlikud programmist ning 54,7% vastanutest teab Rohelise Kooli põhimõtteid. 100% küsitluses osalenud lastest (2 vanemat rühma – 40 last) on teadlikud, et lasteaed osaleb Rohelise Kooli programmis. Töötajad olid kaasatud otsusesse liituda Rohelise Kooli programmiga: olid korraldatud infokoosolekud nii pedagoogilise kui ka tehnilise personali jaoks, kus arutleti liitumise programmiga. Igal töötajal on võimalus osaleda töörühma “Roheline Kool” töös kas liikmena või tavalise osalejana. Lapsevanemad on informeeritud ja kaasatud tegevustesse, nad saavad info rühmaõpetajate kaudu.

100% küsitluses osalenud töötajatest ja 86,4% vastanutest lapsevanematest on teadlikud Rohelise Kooli programmist, jagavad selle põhimõtteid ning teavad, kust leida infot lasteaias tegutseva töörühma, toimuvate tegevuste ja osalemisvõimaluste kohta. Üha enam töötajaid osaleb aktiivselt töörühma tegevustes. Rohelise Kooli temaatikat käsitletakse ka hoolekogus ning lasteaia üritused toetavad programmi põhimõtteid ja edendavad keskkonnateadlikkust. Lapsi kaasamine toimub ürituste, õppe- ja vabategevuste ning vestluste abil.

 

100% küsitluses osalenud töötajatest ja lapsevanematest on teadlikud, et lasteaed osaleb Rohelise Kooli programmis ning omab Rohelise Lipu märgist. 92,3% lapsevanematest teavad, kust leida teavet lasteaia keskkonnapõhimõtete ja Rohelise Kooli tegevuste kohta ning kasutavad selleks lasteaia kodulehte või infostendi.Lapsi kaasatakse nüüd ka tegevuste planeerimisse Lastekogu kaudu. Lastekogus toimuvad arutelud, mis on seotud Rohelise Kooli töörühma tegevustega.

Kokkuvõtteks: Informatsioon lasteaia Rohelise Kooli tegevuste kohta on kättesaadav lasteaia kodulehel, Facebookis, Rohelise Kooli blogis ning lasteaia infostendil. Lapsed on tegevustesse väga aktiivselt kaasatud ning nende teadlikkus on kõrge. Laste kaasamist tuleb jätkata ja edasi arendada Lastekogu kaudu. Lapsevanemate huvi ja teadlikkust tuleb suurendada, kasutades igas rühmas infostende, mis peegeldavad lasteaia Rohetiimi tegevusi ja plaane.

Prügi ja jäätmed

100% vastanutest töötajatest tõid esile, et lasteaia ruumides ja õuealal on puhas. 100% vastanutest lapsevanematest on nõus sellega, et lasteaia ruumid ja õueala on puhtad. Laste anketide analüüs näitas ka, et 100% küsitletutest lapsed peavad puhtaks lasteaia õueala ja ruume.
54% küsitluses osalejatest märkas, et lasteaia territooriumil ja ruumides on piisav arv prügikaste ja nende paigaldus on nii lastele, töötajatele kui ka lapsevanematele mugav, 41% oli osaliselt nõus prügikastide kättesaadavusega.

100% vastanutest töötajatest tõid esile, et lasteaia ruumides ja õuealal on puhas. 100% vastanutest lapsevanematest on nõus sellega, et lasteaia ruumid ja õueala on puhtad. Laste anketide analüüs näitas ka, et 100% küsitletutest lapsed peavad puhtaks lasteaia õueala ja ruume.

 

100% vastanutest töötajatest tõid esile, et lasteaia ruumides ja õuealal on puhas. 100% vastanutest lapsevanematest on nõus sellega, et lasteaia ruumid ja õueala on puhtad. Laste anketide analüüs näitas ka, et 100% küsitletutest lapsed peavad puhtaks lasteaia õueala ja ruume. 100% vastanud töötajatest ja 86,4% lapsevanematest peavad prügikastide olemasolu lasteaias piisavaks. 100% vastanud töötajatest ja 69,2% lapsevanematest teavad, et lasteaed tegeleb prügi sorteerimise ja jäätmete vähendamisega. 100% vastanutest lastest teavad prügi sorteerimise reegleid ja sorteerivad prügi lasteaias.

Kokkuvõtteks: Lapsed, lasteaia töötajad ja lapsevanemad peavad oluliseks prügi sorteerimise ja jäätmete vähendamise teemat. Lapsevanemad on nõus sellega, et jäätmete vähendamise teema on oluline.
Anketeerimise tulemused näitavad, et kõik küsitletud osapooled on ühel meel ning mõistavad prügi sorteerimise ja jäätmete vähendamise tähtsust.

Ressursid

90,2% lapsevanematest, 97,1% töötajatest ja 93% lastest kasutavad elektrit mõistlikult: lülitavad tule välja, ei süüta valgust, kui päevavalgusest piisab, ning panevad tähele, kui valgustus põleb asjatult. 51% lapsevanematest ja 70,6% töötajatest eemaldavad elektriseadmete juhtmeid pistikupesast. Mõistlikku veekasutust (nt vee mitte pidev voolamine) järgib 70,6% lapsevanematest ja 70,6% töötajatest. 100% lastest keerab kraani kinni, kui märkab, et vesi voolab.

Anketeerimises osalenud püüavad kasutada ressurse mõistlikult, lähtudes keskkonnasäästlikkuse põhimõtetest. Lasteaias õpetatakse lapsi pöörama tähelepanu ressursside kasutamisele ning märkama liigset tarbimist. 100% töötajatest ja lastest kasutavad vett säästlikult ning ei süüta valgust asjatult, järgides mõistliku vee- ja elektritarbimise põhimõtteid.

92,3% lapsevanematest, 100% töötajatest ja 100% lastest kasutavad elektrit mõistlikult. Vee säästmisele pööravad tähelepanu 93% lastest ja 94,1% töötajatest. Selle õppeaasta üks Rohelise Kooli teemadest on Vesi ning pöörasime erilist tähelepanu sellele, kuidas tarbida vett mõistlikult ja jätkusuutlikult. Õppeaasta tegevuskavas oli November märgitud veehoidmise kuuks ning selle jooksul korraldati lasteaias erinevaid üritusi, vestlusringe, katseid ja näitusi sel teemal. Tulemusena on näha, et lapsed mõistavad, kuidas vett mõistlikult kasutada – nad teavad, et lillede ja peenarde kastmiseks saab kasutada vihmavett ning oskavad selgitada vee säästmise põhimõtteid ka oma vanematele. Jaanuarikuu jooksul pöörasime lasteaias erilist tähelepanu toidujäätmete tekkele. Koos lastega jälgisime, millised toidud meeldisid lastele rohkem ja millal tekkis vähem jäätmeid. Igas rühmas täitsid lapsed selle kohta tabeleid ning analüüsi tulemusena jõuti arusaamale, et lasteaia toidukordadel tekib üsna palju jääke, mida oleks võimalik vältida. Lastekogu koosolekul arutlesime koos lastega, kuidas olukorda parandada. Arutelu käigus tuli esile mitmeid ideid, näiteks väiksemate portsjonite pakkumine või laste kaasamine menüü koostamisse.

Kokkuvõtteks: Ressursside – näiteks vee, elektri, paberi ja toidu – mõistlik kasutamine aitab hoida loodust ja kujundada lastes keskkonnateadlikku hoiakut. Tegevuste, ürituste ja vestluste abil selgitame lastele, et iga väike tegu, nagu kraani sulgemine või tule kustutamine, aitab hoida meie planeeti. Paigaldasime õuealal tünne vihmavee jaoks, kasutame neid taimede kastmiseks.  Püüame laste kaudu mõjutada ka lapsevanemaid ning muuta nende perede harjumusi. Alustasime vanemates rühmades laste iseseisev toidu taldrikule tõstmist.

Elurikkus ja loodus

Meie lasteaias on rajatud aed- ja köögiviljapeenrad, et lapsed näeksid, kuidas toidutaimed kasvavad, ning saaksid õppida lihtsamaid aiatöid. 97,1% töötajatest on teadlikud, et lasteaias on peenramaa, mida kasutatakse avastus- ja õppetegevustes. 72,5% lapsevanematest on sellest teadlikud ning toetavad lasteaia tegevusi selles valdkonnas, tuues seemneid ja osaledes talgupäevadel. 100% lastest teavad rajatud aiast ning osalevad meelega tegevustes. Enamik lapsevanematest hindab kõrgelt lasteaia territooriumi ja võimalusi, mida see pakub: peenramaa, spordi- ja mänguvahendid, putukahotell, õuesõppeala ning niitmata rohuala. 100% lastest tunnevad huvi lasteaia õueala vastu ning osalevad aktiivselt korraldatud ja vabatahtlikes tegevustes. 96,1% lapsevanematest teab, et lasteaia õueala annab lastele võimaluse loodusrikkust avastada.

100% töötajatest ja lastest on teadlikud, et lasteaias on peenramaa, mida kasutatakse kevadiel, suvel ja sügisel. 80% lapsevanematest on samuti sellest teadlikud ning toetavad lasteaia suunda. Lasteaia lõpetajate lapsevanemad toovad lasteaeda puu- ja põõsaste istikuid ning istutavad neid koos lastega. Oma elurikkuse ja loodusega seotud tegevustest ning üritustest kirjutame ja postitame Facebookis, Rohelise Kooli blogis või lasteaia koduleheküljel. Samuti kajastame igapäevast tegevust ELIIS-süsteemis, kus igal lapsevanemal, kellel on ligipääs, on võimalus infot jälgida. Anketeerimine näitas, et 85% lastevanematest on teadlikud, et lasteaed kaasab lapsi õueõppesse ning toetab looduslähedase eluviisi kujundamist.

Õppeaasta alguses avasime tehtud QR-koodidega avastusrada. Avastusrada tutvustab lastele, vanematele ja külalistele meie õuealal kasvavaid puid ja põõsaid, kompostrit, niitmata ala, peenramaad ning putukahotelli. Iga objekt on tähistatud QR-koodiga sildiga, mille sisu töötasid välja Rohetiimi liikmed. Sildid valmisid koostöös lapsevanematega, kelle panus tegi projekti eriliseks ja kogukonda kaasavaks. Avastusrada aitab arendada laste huvi looduse vastu, toetab iseseisvat uurimist ja keskkonnateadlikku mõtteviisi.

Kokkuvõtteks: 100% lapsevanematest, töötajatest ja lastest teavad, et lasteaias on peenramaa, niitmata ala ja putukahotell, kus lapsed saavad loodust avastada ning uurida, katsetada ja õppida tundma oma kodukoha taimi, puid, põõsaid ja putukaid. Kõik osapooled on rahul lasteaia suunaga.

Heaolu ja tervis 88,2% lapsevanematest vastasid, et lapsed tunnevad lasteaias täiesti mugavalt, 100% vastanutest lastest märkisid, et tunnevad end lasteaias mugavalt ja 94,1% töötajatest märkisid, et lapsed tunnevad end mugavalt. 76,5% vastanutest lapsevanematest tunnevad, et lasteaias on füüsiliselt ja psühholoogiliselt turvaline keskkond. 100% lastest märkisid, et tunnevad end lasteaias turvaliselt.
97,3% küstluses osalenutest on nõus sellega, et lasteaia menüü on tervislik ja mitmekesine. Toit meeldib lastele.
Lapsevanemad on ühel meelel, et lapsed tunnevad end lasteaias mugavalt ja turvaliselt. 100% vastanutest lastest kinnitas, et nad tunnevad end lasteaias hästi. Lasteaias on loodud nii füüsiliselt kui ka psühholoogiliselt turvaline keskkond. Lasteaed pakub tasakaalustatud toitu, mis hõlmab igapäevast puu- ja köögiviljade vajadust. Juba kolmandat aastat tegutseb lasteaias „Taimse Teisipäeva“ programm, mille raames pakutakse igal teisipäeval taimetoitu. Allergilistele lastele koostatakse erimenüü vastavalt iga lapse individuaalsetele vajadustele ja arsti soovitustele. Seda on lapsevanemad esile toonud ja kõrgelt hinnanud. 100% vastanud lapsevanematest kinnitasid, et nende lapsed tunnevad end lasteaias täiesti mugavalt (siinkohal tuleb arvestada, et vastanute arv oli sel aastal väiksem, kui eelmistel aastatel). 98,5% lastest vastasid, et tunnevad end lasteaias hästi ja tulevad lasteaeda rõõmsa meelega. Lastekogu viimasel koosolekul arutasime rühmade esindajatega rahulolu lasteaiaga ning selgitasime välja võimalikud murekohad. Arutelu keskendus laste toitlustamisele ja füüsilise aktiivsuse võimalustele õues.

Kokkuvõtteks: Üldine tagasiside näitab, et lasteaias loodud õpi- ja arengukeskkond toetab igakülgselt laste heaolu, arvestades nende ealisi ja individuaalseid vajadusi. Vanemad hindavad kõrgelt lasteaia tööd selles valdkonnas. Meie lasteaias töötab jätkuvalt meditsiinilise haridusega tervishoiutöötaja, kes nõustab töötajaid ja lapsevanemaid ning jälgib laste enesetunnet ja tervislikku seisundit.

Globaalne kodakondsus Lasteaias korraldatakse erinevaid üritusi ja sündmusi, mis aitavad lastel tutvuda eri rahvaste kultuuride ja kommetega. Samuti tegutseb programm „Kiusamisest vaba lasteaed“, mis toetab sallivat ja lugupidavat suhtumist erinevustesse. Suurt tähelepanu pöörame eesti keele ja kultuuri tundmaõppimisele ning julgustame ka lapsevanemaid otsima võimalusi kultuuriga lähemaks kokkupuuteks – jagame infot eestikeelsete ürituste, etenduste ja kontsertide kohta ning soovitame vaadata sobivaid telesaateid ja filme. Globaalse kodakondsuse teemale tähelepanu pöörates oleme hakanud korraldama üritusi, mis tutvustavad lastele erinevaid kultuure. Oleme kohtunud vabatahtlikega erinevatest riikidest. Koostöös rahvusvahelise projektiga Solidarity Corps tulevad meie lasteaeda noored Euroopast, et jagada teadmisi oma kodumaast, kultuurist ja kommetest. 1. juunil toimub meil suur ühisüritus „Reis ümber maailma“, kus tantsime ja laulame erinevate rahvaste tantse ja laule.

 

Sel aastal uurisime küsitluse kaudu lapsevanemate, laste ja töötajate teadlikkust lasteaia tegevusest globaalse kodakondsuse teemal. Selgus, et 100% vastanud töötajatest ja lastest nõustuvad, et lasteaias tutvustatakse ja väärtustatakse erinevaid kultuure. Lasteaias korraldatakse palju üritusi, mis toetavad globaalse kodakondsuse põhimõtteid. Mõned õpetajad osalevad rahvusvahelistes Erasmus+ projektides ja võtavad osa õpirännetest, mille kaudu tutvutakse teiste riikide keelte, kultuuride ja haridussüsteemidega. Juunis toimuv traditsiooniline ühisüritus „Reis ümber maailma“ on muutunud traditsiooniliseks – rühmad valmistavad ette erinevate rahvaste tantse koos vastavate kostüümidega.

Kokkuvõtteks: Globaalse kodakondsuse teema käsitlemine meie lasteaias on olnud edukas ja sisukas. Läbi mitmekesiste tegevuste ja ürituste toetame laste teadlikkust erinevate kultuuride olemasolust, väärtustest ja kommetest. Korraldame kohtumisi vabatahtlikega eri riikidest, tutvustame lastele rahvustoite, muusikat, tantse ja keeli. Eriliseks traditsiooniks on kujunenud ühisüritus „Reis ümber maailma“, kus rühmad tutvustavad erinevate maade kultuure, tantsides rahvastantse ning kandes rahvuskostüüme. Tegevused toovad esile eri kultuuride eripärad ja samas sarnasused, kujundades lastes sallivust, avatud meelt ja austust erinevuste suhtes. Teema on lõimitud igapäevategevustesse, toetatud projektide ja õpirännete kaudu ning seda hindavad kõrgelt nii töötajad, lapsed kui ka lapsevanemad.